Jump to content

Proč je konkurence na železnici nežádoucí?


Recommended Posts

Žijeme v době, kdy je moderní po celé Evropě vytvářet železniční konkurenci. "Zlevní se jízdenky! Sníží se dotace! Bude lepší prozákaznický servis! Zlepší se vozidla!" Anebo ne? Dívá se na tuto problematiku vůbec někdo i z druhé strany mince?

Spousta lidí přirovnává konkurenci na železnici k autobusům. "U autobusů to přece taky jde a úspěšně to funguje!" No, úspěšně... Pan Jančura si například udělal až do příchodu Flixbusu na spoustě trasách víceméně monopol a tím pádem se dostal na stejnou pozici, kterou celou dobu kritizuje u ČD. Ono je totiž super, když jsem já ten, který monopol má, že? Ale to je zase jiná pohádka. Jak já rád říkám, vlak není autobus a v tomto případě to platí dvojnásob.

Zkusím shrnout v bodech, proč není konkurence na železnici v celkovém pohledu prospěšná a proč si myslím, že nevýhody převažují nad výhodami.

  1. Tarifní rozvrácenost - ČD momentálně nabízí spoustu výhodných síťových jízdenek a spoustu společných slev, které lze využít na všech tratích v ČR, např. IN Karty. Všude existuje tarifní sjednocenost, všude předkládáme stejnou kartu, všude nakupujeme jízdenky na stejně vypadajícím E-shopu. Po celé republice mohu v létě jezdit 14 dní za 990 Kč. Pokud bude v Česku 15 železničních dopravců, nic takového už nebude možné. A plánovaný státní tarif, který navíc nebude podporovat ani autobusy, rozhodně nic nevyřeší.
  2. Ztráta síťového efektu - s bodem 1 souvisí síťový efekt. Naše železnice je celosvětově opěvována hlavně v souvislosti nejhustší železniční sítě na světě a četnými spoji na ní. Když se rozdělí síť na 15 dopravců, už nebude možné zakoupit jednu jízdenku po celé síti tak, jak je to dnes. Příkladem může být trať Bratislava - Komárno na Slovensku, kde si převzal dopravu pan Jančura a díky tomu už není možné zakoupit přímou jízdenku např. z Nitry do Dunajské Stredy - je nutné ji kvůli tomu zakoupit nadvakrát a to znamená mimo otravných starostí navíc také jejich vyšší cenu, protože se vypočítává ze dvou různých ceníků - jde o to, že čím dále jedete, tím je cena za kilometr nižší a v tomto případě vzdálenost musíte uměle přerušit. Speciálně pokud má cestující IN Kartu, může se mu to výrazně prodražit.
  3. Neuznávání mezinárodních i jiných jízdenek - problém soukromníků je také v tom, že nechtějí uznávat mezinárodní jízdenky. Je ostuda, že když přijede Rakušan s Interrail do Čech a bude chtít jet z Plzně do Chomutova pomocí GW Train, bude mít smůlu. A není to zbytečné, jak by si někdo mohl říct, už jsem pár Rakušanů s Interrail potkal. Nejde však jen o Interrail, nedá se ze zahraničí zakoupit na takovou trať obsluhovanou soukromníkem ani jednosměrná mezinárodní jízdenka a tím pádem je vlastně trať vyškrtnuta ze seznamu mezinárodních tratí...
  4. Zázemí - zde se dostáváme k větě "Vlak není autobus". Vlak si neodstavíte na zahradě tak jako to dělá spousta řidičů soukromých dopravců s autobusy. Soukromí dopravci nemají žádné zázemí, odstavují vlaky po nádražích a podle toho vypadá jejich údržba. Pokud by každý z 15 dopravců měl mít zázemí každý pro sebe, bylo by to neskutečně neefektivní.
  5. Technický stav vlaků - vzhledem k tomu, že si soukromníci nemohou jen tak postavit zázemí nejen s ohledem na finance viz výše, musí se o vlaky starat přímo na nádražích. Technický stav vozů např. pana Jančury je pak jasně patrný při každém brzdění jeho vlaku, kdy z kotoučových brzd slyšíme nepříjemné pískání od sjetých destiček. Dlužno dodat, že kotoučové brzdy by měly být tiché jako pěna. A mimochodem, není trochu nápadné, že se v jednom týdnu porouchaly rovnou dvě lokomotivy RegioJetu z asi celkových 15?
  6. Přehlcené tratě - to se týká zejména tratí, kde dopravci soupeří mezi sebou přímo, tedy trať Praha - Brno - Ostrava. Tím, že se pan Jančura nacpal s novými vlaky do Vídně na už tak přehlcenou trať musela SŽDC rozvázat některé přestupní návaznosti regionální dopravy u Brna, což je z mého pohledu naprosto nepřípustné. Za to však může SŽDC, že je tak měkká a neřekne "Takto teda ne". Samozřejmě kapacitu blokují i pro ostatní dopravu, např. pro nákladní vlaky, kam by se jejich náklad dal přesunout ze silniční dopravy. S tím také souvisí fakt, že musí kvůli přehlceným tratím zbytečně zastavovat těžké nákladní vlaky a ten, kdo se trochu vyzná ve fyzice, tak ví, že když se musejí dát stovky i tisíce tun znovu do pohybu, vezme si to velké množství elektrické energie. Vzhledem k tomu, že dopravci za energii platí paušálně, energii navíc doplatí stát.
  7. Nižší dotace - to je velmi sporné tvrzení. To, že dokáže soukromý dopravce jezdit o 15 % na kilometr levněji než ČD neznamená, že bude mít odpovídající kvalitu a že se to do budoucna nezmění. ČD jsou pokročilá společnost disponující určitou profesní kvalitou zaměstnanců, odpovídajícím zázemím, dílnami, odstavnými nádražími, myčkami... Pokud sečteme fixní náklady těchto objektů navíc, je logické, že se nemohou vyrovnat dopravci, který si koupil v Německu ojetý motorák, odstavuje ho zadarmo na nádraží díky vstřícnosti SŽDC, opravy řeší technikem přímo na manipulační koleji na nádraží a úklid řeší průvodčí, přičemž mzdové poměry těchto pracovníků rozhodně nebudou na podobné výši jako u ČD.
  8. Odborná vzdělanost pracovníků - nejeden cestující od pana Jančury říkal "Já se v RegioJetu cítím bezpečněji než u ČD, protože je v každém voze stevardka, ha!" A vy si myslíte, že stevardka, která je tam placená od roznášení kávy, novin, vod a těch (výborných) dortíků zdarma ví o vlaku něco více, než vy? Řekl bych, že tak maximálně ví, kde je hasicí přístroj a kde je nouzová brzda. Neznám sice přesné znalosti dráhy u růžových stevardek, ale nedivil bych se, kdyby nevěděla, co to je návěstidlo. Zde mě může znalejší opravit. Každopádně toho rozhodně nezná tolik jako dva průvodčí ve vlaku ČD, kteří skládají poměrně náročné zkoušky a mají o železnici rozhodně širší povědomí. Díky tomu, že se stala výprava vlaku interní věcí dopravce, který si to může udělat vždy po svém se ze železnice tak trochu stal holubník. Mimochodem, opravdu bych se měl cítit bezpečněji ve vlaku, kde se o to starají neznámí jedinci kdesi na nádraží na Smíchově, speciálně po tom, když slyším, jak nepříjemně pískají kotoučové brzdy?
  9. Lidi zapálení do své práce - s bodem 5 souvisí i fakt, že u ČD pracují desítky let lidé, které jejich práce a hlavně je celkově železnice baví a nikdy by ji za nic nevyměnili. Podle toho vypadají i výsledky jejich práce. Tím nechci říct, že např. GW Train nemůže nabrat fíry, které to nebude bavit, ale podívejme se např. na případ pana Jančury - zde pracují dámy, které se železnicí před začátkem práce stevarda neměly vůbec žádný vztah a většinou po roce odchází. Proto má RegioJet momentálně personální problémy, nedokáže si udržet zaměstnance. Proč, to se můžeme jenom dohadovat. Zřejmě to bude již několikrát potvrzenou buzerací na pracovišti a nízkými platy.
  10. Záložní vozidla - soukromí dopravci s ohledem na jejich hon za co nejnižší provozní cenou většinou nemají vůbec nebo jen omezený počet záloh, které mohou nasadit. Díky tomu Leo Express už rok jezdí pouze se čtyřmi jednotkami místo s pěti. Pokud bude jeden velký dopravce, se záložními vozidly se dá mnohem efektivněji hospodařit.
  11. Horší schopnost řešit krizové situace - už mnohokrát se v historii stalo, že na rozdíl od ČD soukromníci nebyli schopni pořádně přivolat náhradní dopravu k uvázlému vlaku. Opakují se na toto chování stížnosti na Facebooku RegioJetu. Zde můžu opět jen usoudit, že to bude šetřením ze strany vedení. Těžko si jinak vysvětlit, proč zrovna pan Jančura nedokáže zajistit náhradní autobusy, když sám jich vlastní přes 200...

Určitě by se našly další věci, které jsem zde pořádně nevysvětlil či nepoznamenal, proto budu rád, když budete cokoliv doplňovat nebo se ptát, na co chcete, případně dodávat svůj vlastní názor.

A na závěr si položme následující otázku: Opravdu chceme stav železnice stejný jako v Polsku, kde jezdí 15 dopravců, kteří si navzájem neuznávají jízdenky, každý má jiný tarif, síťovost je již neznámé slovo, četnost spojů je také neznámé slovo a železnice se tam už provozuje spíš jen ze setrvačnosti?

  • Like 2
  • Souhlasím 1
Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
  • 2 months later...

Po delší době mohu přidat jeden postřeh, který se týká nízkých cen soukromníků, tzn. bod 7. Dopravce GW Train Regio vysoutěžil šumavské lokálky za nižší cenu na kilometr. Co to mělo za následek?

  1. Zavření čekáren - ČD měly smlouvy se SŽDC na pronájem jejich prostor v budovách pro cestující, ty byly dopravcem GW vypovězeny
  2. Zavření pokladen - to souvisí s bodem 1, ČD měly na větších stanicích v provozu pokladny s jejich pracovníkem, ty byly rovněž zrušeny
  3. Ojeté vlaky z Německa - uznávám, že ani Regionova není žádné terno, ale minimálně je alespoň české výroby a je nesrovnatelně novější. Navíc je údajně německá jednotka mnohem hlučnější. Hlavně, že má motorák GW Wi-Fi...
  4. Posílení kapacity vlaku autobusem - při jednom slunném dni se cestující nevešli do objednaného vlaku GW, proto GW rozhodlo o navýšení kapacity autobusem, nikoliv připojením dalšího vozu z důvodu úspor (a nejspíše také samotnou neexistencí vozidla) - k tomu snad ani není co dodávat. Pokud se budou někteří cestující přepravovat autobusem, kraj mohl tratě rovnou zastavit a všechno převést na autobusy. GW si asi neuvědomuje, že někteří volí cestu vlakem schválně (např. v autobuse se jim dělá špatně) a proto je toto chování nepřípustné, ať už jde o jakoukoliv snahu z jejich strany. A také jsem zvědav, jak to GW kapacitně zvládne, až budou jezdit v sezóně cyklisté.
  5. K tomu se samozřejmě přidávají tarifní nevýhody, které byly probrány v původním příspěvku.

Tiše doufám, že takto časem nedopadne většina tratí v Česku a že nezvítězí nízká cena nad kvalitou.

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
  • jirkasta featured this Téma
  • 3 months later...
On 3. 2. 2018 at 19:56, jirkasta napsal(a):

Po delší době mohu přidat jeden postřeh, který se týká nízkých cen soukromníků, tzn. bod 7. Dopravce GW Train Regio vysoutěžil šumavské lokálky za nižší cenu na kilometr. Co to mělo za následek?

  1. Zavření čekáren - ČD měly smlouvy se SŽDC na pronájem jejich prostor v budovách pro cestující, ty byly dopravcem GW vypovězeny
  2. Zavření pokladen - to souvisí s bodem 1, ČD měly na větších stanicích v provozu pokladny s jejich pracovníkem, ty byly rovněž zrušeny
  3. Ojeté vlaky z Německa - uznávám, že ani Regionova není žádné terno, ale minimálně je alespoň české výroby a je nesrovnatelně novější. Navíc je údajně německá jednotka mnohem hlučnější. Hlavně, že má motorák GW Wi-Fi...
  4. Posílení kapacity vlaku autobusem - při jednom slunném dni se cestující nevešli do objednaného vlaku GW, proto GW rozhodlo o navýšení kapacity autobusem, nikoliv připojením dalšího vozu z důvodu úspor (a nejspíše také samotnou neexistencí vozidla) - k tomu snad ani není co dodávat. Pokud se budou někteří cestující přepravovat autobusem, kraj mohl tratě rovnou zastavit a všechno převést na autobusy. GW si asi neuvědomuje, že někteří volí cestu vlakem schválně (např. v autobuse se jim dělá špatně) a proto je toto chování nepřípustné, ať už jde o jakoukoliv snahu z jejich strany. A také jsem zvědav, jak to GW kapacitně zvládne, až budou jezdit v sezóně cyklisté.
  5. K tomu se samozřejmě přidávají tarifní nevýhody, které byly probrány v původním příspěvku.

Tiše doufám, že takto časem nedopadne většina tratí v Česku a že nezvítězí nízká cena nad kvalitou.

Já si na GW nemužu stěžovat. Ano mají staré vlaky, ale jezdí (většinou) na čas, Mají příjemnou posádku (nebo jak se tomu nadává), jak říkáš, že nedostatečnou kapacitu nagrazují autobusy, tak taky nemůžu souhlasit: když se omylem stane, že vlak je plný, tak zapřáhnou druhou soupravu a hlavně "zachránili" jednu trať od úplného zrušení (co jsem slyšel).

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 44 minutami, Každý za barem napsal(a):

Já si na GW nemužu stěžovat. Ano mají staré vlaky, ale jezdí (většinou) na čas, Mají příjemnou posádku (nebo jak se tomu nadává), jak říkáš, že nedostatečnou kapacitu nagrazují autobusy, tak taky nemůžu souhlasit: když se omylem stane, že vlak je plný, tak zapřáhnou druhou soupravu a hlavně "zachránili" jednu trať od úplného zrušení (co jsem slyšel).

A hlavně ta Wi-Fi. Za 1. 5GHz, za 2. mají stabilní připojení i tam, kde mobily nemají signál :D 

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Máš to moc pěkně napsané....s něčím souhlasím s něčím zase ne. Ale spoustu let už jsem služby ČD nevyužil, tak těžko říct. Neberu v potaz srovnání s autobusy, ale ze zkušenosti mužů říct, že chodit na vlak na čas nemělo vůbec smysl....stejně jako se pokoušet využít toalet. Chápu, že je potřeba zabezpečit návaznost spojů, ale když už měl spoj zpoždění luxusních 5 minut, tak se vzdycky minimálně půl hodiny stálo v Otrokovicích 😁. Takže trocha zdravé konkurence by nemusela škodit. No a rozhodně nesouhlasím, s bodem lidi zapálení do své práce. V rámci delších a hromadných přesunů využíváme služeb ČD Cargo.....a to je panečku katastrofa...

Btw, já myslel, že kraje platí ČD za nasmlouvané spoje + mají dotace od státu. Každopádně mě to přivádí k otazce. Kolejová síť je ve vlastnictví státu nebo Českýh drah??

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 25 minutami, TomAss Dokoupil napsal(a):

Kolejová síť je ve vlastnictví státu nebo Českýh drah??

To patří (tedy většina) SŽDC, která se o to stará a řeší všechny věci jako dispečink nebo jízdní řády, takže to je ta společnost, na kterou máš být nas*aný když to má zpoždění.

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
On 14. 11. 2018 at 17:49, TomAss Dokoupil napsal(a):

Aha....co se tady člověk všechno nedozví. 

Přesně kvůli tomu jsou všichni nasraní na ČD, přitom ti za 95 % zpoždění ani nemůžou. Doporučuju přečíst můj článek o zpoždění.

Citovat

Pokud si budete stěžovat na ČD, že mají výluky a jsou kvůli nim zpoždění, tak to je totéž, jako kdybyste si na silnici v autě stěžovali sami sobě, že je rozkopaná silnice a že jste přijeli kvůli tomu pozdě.

 

On 12. 11. 2018 at 18:22, TomAss Dokoupil napsal(a):

V rámci delších a hromadných přesunů využíváme služeb ČD Cargo.....a to je panečku katastrofa...

Btw, já myslel, že kraje platí ČD za nasmlouvané spoje + mají dotace od státu. Každopádně mě to přivádí k otazce. Kolejová síť je ve vlastnictví státu nebo Českýh drah??

Služeb ČD Carga určitě nevyužíváš, pokud teda nejsi uhlí, štěrk nebo minerálka :D 

Kraje si objednávají svoje osobní a spěšné vlaky, občas rychlíky, stát si objednává rychlíky a expresy. V žádném případě se nedá mluvit o dotaci, je to objednávka na dopravní obslužnost, za kterou ČD dostávají zaplaceno a oni sami platí SŽDC poplatek za využívání železniční dopravní cesty. I proto je osobní doprava v některých krajích tak rozdílná.

  • Like 1
Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 2 minutami, TomAss Dokoupil napsal(a):

:D:D:D pobavilo :D:D ,když se potřebuješ hromadně někam přejet, a půlka vozového parku AČR se rozpadá, pak nezbyde nic jiného, než zvolit vlak....ČD cago

A čím vás vozí? Oni osobní vozy ve stavu nemají...Všeho všudy 2 lehátkový a 1 společenský :D 

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 5 minutami, jirkasta napsal(a):

A čím vás vozí? Oni osobní vozy ve stavu nemají...Všeho všudy 2 lehátkový a 1 společenský :D 

No nákladníma přece....typy už si nepamatuju....a ty 3 zapřáhnou mezi ně. Taková PV3S cestu přes celou republiku prostě nezvládne. A pozemáci vozí tanky. Občas to zkouší i po silnici, ale to se taky stane, že ho na dálnici vyklopí :D

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 1 minutou, TomAss Dokoupil napsal(a):

No nákladníma přece....typy už si nepamatuju....a ty 3 zapřáhnou mezi ně. Taková PV3S cestu přes celou republiku prostě nezvládne. A pozemáci vozí tanky. Občas to zkouší i po silnici, ale to se taky stane, že ho na dálnici vyklopí :D

V dobytčáku by vás mohli vozit :D 

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 1 minutou, TomAss Dokoupil napsal(a):

:D:D:D:D to by mě ani nepřekvapilo. Ne proto, že by nic lepšího nebylo, ale proto, že se to schválně objednalo :D

Příště doporučuju objednat rychlík u ČD :D Sice maj taky vozů málo, ale pár starých B ještě z kopřiv vytáhnou

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Ke komentování se musíte přihlásit nebo si vytvořit účet

K zanechání komentáře musíte být člen

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet v naší komunitě.

Zaregistrovat se

Přihlásit se

Už máte účet? Přihlašte se zde.

Přihlásit se teď
×
×
  • Vytvořit nové...