Jump to content
jirkasta

Vlakem po vysokorychlostní trati

Recommended Posts

Včera jsem strávil celkem 2 úplné dny ve Francii, v rámci čehož jsem absolvoval mimo návštěvy unikátu "tramvaje na pneumatikách" v Nancy jízdu nízkonákladovým dopravcem Ouigo pod hlavičkou SNCF. Jedná se o dopravce vlastnící vysokorychlostní vlaky TGV Duplex s úpravou pro vlastní potřeby, např. bez jídelního vozu. Další omezení způsobují, že může být levnější než klasické TGV.

TGV Duplex je vlak od výrobce Alstom s maximální provozní rychlostí 320 km/h. Jeho upravená verze je držitelem platného světového rychlostního rekordu po klasické železnici (574,8 km/h). Jeho nejdůležitější vlastnost je, že je dvoupatrový. Pojme tedy až o 45 % více cestujících než standardní jednopatrový vlak. Primárně byl vyvinut kvůli odlehčení přetížené vysokorychlostní tratě (VRT) Sud-Est.

6a.thumb.jpg.89c646e5bc90b43878d557f2edbdd55f.jpg

VRT ve Francii jsou obvykle stavěny tak, aby probíhaly pokud možno bez omezení rychlosti, tedy mimo města. Pokud tedy vlak potřebuje sjet do mezistanice, napojí se na klasickou konvenční trať skrze odbočku. Vypadá to velice podobně jako sjezd z dálnice. Následně se opět jinou nebo stejnou odbočkou napojí zpět. To je případ i trati TGV Est z Paříže do Štrasburku, s konstrukční rychlostí 320 - 350 km/h. Já jsem absolvoval po VRT vzdálenost necelých 100 km z Metz do Štrasburku, této části otevřenou v roce 2016.

5a.thumb.jpg.35282d90fd38ab335541e565cbd88b49.jpg

Setkání klasického TGV Réseau vyrobeného v roce 1992 o maximální rychlosti 300 km/h a dvoupatrového TGV Duplex (Ouigo)

Zásadní pro stavbu VRT je její rovinatost. Nejmenší přípustné poloměry oblouků bývají 6000 m, u novějších tratí s konstrukční rychlostí 350 km/h a více i 7000 m s náležitě převýšenou vnější kolejnicí (pro srovnání: pro "českou" rychlost 160 km/h stačí oblouk o poloměru 1350 m; A důvod? Kdo absolvoval autoškolu, tak jistě ví, že se při dvojnásobné rychlosti přece odstředivá síla v oblouku zvyšuje čtyřikrát!) To je samozřejmě výzva pro projektanty, kteří takovou stavbu musí procpat terénem, navíc o maximálním sklonu 35 promile. Proto na takových tratích bývá spoustu mostů, tunelů, náspů i zářezů, což stavbu neúměrně prodražuje.

4a.thumb.jpg.8fa804c84f3a8424bc316a0b1490c8b5.jpg

Interiér TGV Duplex dopravce Ouigo

Jak jsem již částečně psal, cestoval jsem s TGV Duplexem celkově asi 140 km, z toho necelých 100 km po VRT rychlostí 320 km/h. Tuto cestu po VRT jsme zvládli za 18 minut! Překonal jsem tím o 120 km/h svůj dosavadní rychlostní rekord jízdy vlakem. Krajina ubíhá dvojnásobně rychleji než při cestování vlakem v ČR tak, že se pomalu ani nestíháte zaměřovat na blízké body. Dohraje vám písnička, a jste o 15 km jinde. Je to jistě zážitek, který při návštěvě Francie nesmíte opomenout.

1a.thumb.png.40f79170ab25aa0a6dcd74239ac7ed50.png2a.thumb.jpg.5b4f65be2132ed2166d6ba5f5ec1f4a2.jpg3q.thumb.jpg.c7b7379428b5f46b3c3644a3e578657a.jpg

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 46 minutami, Vojtěch Šokala napsal(a):

Obrázky zase nefungují

Já zas zapomněl... Ach jo. Už funguje.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Ke komentování se musíte přihlásit nebo si vytvořit účet

K zanechání komentáře musíte být člen

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet v naší komunitě.

Zaregistrovat se

Přihlásit se

Už máte účet? Přihlašte se zde.

Přihlásit se teď

×
×
  • Create New...