Jump to content

Staré vagóny


Recommended Posts

Už dlouho mě zajímá, proč České dráhy vykupuji vyřazené vagóny z jiných zemí, znovu je nabarví a pošlou na trať

To vážně nemají peníze na nové? Cestování vlakem je z větší části hrozně nepohodlné kvůli tomuhle

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 4 hodinami, Hynex napsal(a):

Už dlouho mě zajímá, proč České dráhy vykupuji vyřazené vagóny z jiných zemí, znovu je nabarví a pošlou na trať

To vážně nemají peníze na nové? Cestování vlakem je z větší části hrozně nepohodlné kvůli tomuhle

Díky za dotaz na podobná témata.

Pokud máš na mysli rychlíkové vozy, míra procent "ojetin" je poměrně nízká. Není pravda, že by ČD kupovaly ve velkém ojeté vozy ze zahraničí (upřímně řečeno, second hand tohoto typu spíše rozebírají soukromí dopravci, např. RegioJet má ojetinami z Rakouska vyzbrojenou téměř celou flotilu vyjma pár nových vozů z rumunské vagonky Astra, a tam bych se nebál použít tvé označení "obarvil"). Převážná většina vozů je buď úplně nová (Bmz na EC do Hamburgu), nebo jsou spíše generálně rekonstruované ze starších typů vozů, které byly za socialismu nebo i krátce po převratu zakoupené pro tehdejší ČSD převážně ve východoněmecké vagónce VEB Waggonbau Bautzen. Dnešní trend jsou však především ucelené jednotky, jmenovitě RegioPanter, InterPanter, Railjet, známé Pendolino, dal by se jako rychlíkový zařadit i CityElefant. Všechny tyto jednotky byly vyrobeny ve Škodovce nebo v Siemensu přímo pro ČD, Pendolina pak kdysi dávno v Itálii.

Na některých méně důležitých rychlících nebo jako posilové vozy se stále objevuje asi 250 původních typických vozů B, které byly pro tehdejší ČSD v rozmezí asi 12 let chvíli před sametovou revolucí dodány v rekordním počtu 2500 kusů. Všechny vozy v provozu prošly humanizací různých úrovní (např. polstrování sedadel, základní opravy, přetěsnění oken). Tyto vozy se generálně nerekonstruují, neboť mají podvozky stavěny na maximální rychlost 140 km/h, což je dnes samozřejmě málo. Tyto vozy již několik let soustavně nahrazují nové jednotky zmíněné výše.

Abych odpověděl čísly na tvůj dotaz, vozů druhé třídy, které byly skutečně zakoupeny jako ojeté z Rakouska, jezdí pouze zhruba 25, všechny však proběhly celkovou rekonstrukcí u nás. Doplnily zejména stavy vozů, které mají podvozky alespoň na 160 km/h, což je zatím nejvyšší možná rychlost na železničních tratích v ČR. V počtu ostatních vozů a ekvivalentů jednotek se jedná o minimální podíl a připravuje se nová dodávka 150 úplně nových vozů s možnou rychlostí až 230 km/h.

1 hour ago, David Morávek (Dave) napsal(a):

Asi už to tak bude :D Sice na to tady máme jiné odborníky ale podle mě nemají peníze no :D a konkurenční firmy co jezdí na jejich kolejích mají lepší vagóny tak se jim asi moc nedaří

Davide, fakt ohledně vozů RegioJetu jsem zodpověděl v závorce výše :D Věř mi, že lepší nejsou, skoro všechno je to second hand rekonstruovaný naposled u Rakušáků.

Jinak nové vozy opravdu stojí strašlivé peníze, to je jednoznačně pravda, a co teprve lokomotivy a motorové vozy. Třeba Arriva, která teď začala jezdit na některých tratích, má pouze ojeté motoráky z Německa, v prvních dnech provozu s německými nápisy a logem a nátěrem Deutsche Bahn!

  • Like 3
Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Páni, tohle je opravdu záplava vědomostí :D

no já vím, že můj děda se o tomhle nedávno zmínil, ale myslím že říkal že ty z Rakouska jsou nejlepší z těch ojetých

A také jsem slyšel pozitiva o těch nových vagónech co nahradily ty starší žluté (housenky) které nahradily ty červené staré

a když se chytnu těch rychlostí, slyšel jsem že Česko má v Evropě jedny z nejpomalejších železnic je to pravda?

 

A řekl bys mi něco o brzdách? Já to rozlišuji jen jestli, skřípou, nekripou

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

@Hynex keby si videl čo za vagóny jazdia u nás na Slovensku, tak by si bol s tými vašimi nadmieru spokojný :D. Slovensko sa stalo normálne výkupcom starých vagónov. Nejeden raz som išiel vo vagóne v ktorom bola pól metrová diera zakrytá len drevenou doskou :D alebo vagón do ktorého pretekala voda, padal sneh a podobne. Je to katastrofa, človek sa cíti ako v rozvojovej krajine. Ale hlavne že jazdíme "zadarmo" (z našich daní a odvodov). 

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 54 minutami, Hynex napsal(a):

Páni, tohle je opravdu záplava vědomostí :D

no já vím, že můj děda se o tomhle nedávno zmínil, ale myslím že říkal že ty z Rakouska jsou nejlepší z těch ojetých

A také jsem slyšel pozitiva o těch nových vagónech co nahradily ty starší žluté (housenky) které nahradily ty červené staré

a když se chytnu těch rychlostí, slyšel jsem že Česko má v Evropě jedny z nejpomalejších železnic je to pravda?

 

A řekl bys mi něco o brzdách? Já to rozlišuji jen jestli, skřípou, nekripou

Rakouské Bmz nejsou špatné vozy, ale jsou vyrobeny ve stejné době, jako nám vyráběla vagonka v Bautzenu zmíněných 2500 vozů B, jsou zkrátka staré po rekonstrukcích. Samozřejmě zde došlo k velké zastaralosti už při výrobě, nicméně s tímto socialistickým dědictvím musely ČD a ZSSK nějakým způsobem pracovat. Nám teď přijde, že tyto staré vozy jsou vlastně moderní.

Regionálka je trochu složitější, na tratích jezdí spoustu typů vozidel jak modernizovaných, humanizovaných, tak zcela nových i původních. Některé rekonstrukce jsou zdařilé více, některé méně. Myslím si, že s ohledem na to, kolik železničních spojů České republika nabízí máme za současné ekonomické situace vozový park na slušné úrovni. Slováci mají sice téměř vše zmodernizované nebo nové, ale také vypravují 1/8 spojů, co my. Daleko větší mezery spíše vidím v kvalitě svršku a ne příliš vysokých rychlostí některých tratí. To je ale výzva pro SŽDC. Nejpomalejší nevím, ale každopádně máme nejhustší udržovanou železniční síť v Evropě, a to se v kombinaci s naší ekonomikou zkrátka projeví. Je především potřeba narovnávat oblouky na hlavních tratích, které ještě neprošly polistopadovou modernizací, budovat nový svršek a zvyšovat díky tomu traťové rychlosti.

Nevím, co bys o brzdách chtěl slyšet. Něco konkrétního? Skřípe brzda, která má litinové zdrže, dotýká se tedy kov na kov po obvodu kola na nákolku, tedy v místě, kde dosedá kolo na kolejnici. To je starší druh brzdy, dnes se u nových podvozků dělá výhradně lepší kotoučová brzda, která je podobná jako třeba u tvého jízdního kola, která žádné zvuky nevydává. U podvozků, které nejdou předělat, se nově kvůli ekologii i ceně dávají kompozitní ("plastové") zdrže, jejíž přesné složení si výrobci tají. Takové zdrže pak neskřípou, ovšem vypalují se při brzdění a někdy může být cítit nepříjemný zápach.

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 2 hodinami, jirkasta napsal(a):

Davide, fakt ohledně vozů RegioJetu jsem zodpověděl v závorce výše :D Věř mi, že lepší nejsou, skoro všechno je to second hand rekonstruovaný naposled u Rakušáků.

Jinak nové vozy opravdu stojí strašlivé peníze, to je jednoznačně pravda, a co teprve lokomotivy a motorové vozy. Třeba Arriva, která teď začala jezdit na některých tratích, má pouze ojeté motoráky z Německa, v prvních dnech provozu s německými nápisy a logem a nátěrem Deutsche Bahn!

Jaký RegioJet? My jezdíme jedině GW Train Regio 💪

Před 2 hodinami, jirkasta napsal(a):

140 km/h

Si nepamatuju, kdy jsem naposledy jel ve vlaku 140 😂Vždyky na tý obrazovce vidím tak max 120 :D 

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 7 minutami, milanfon napsal(a):

Jaký RegioJet? My jezdíme jedině GW Train Regio 💪

Si nepamatuju, kdy jsem naposledy jel ve vlaku 140 😂Vždyky na tý obrazovce vidím tak max 120 :D 

No GW Train má také vyjma těch 816 všechno dovezené z Německa :D A o rychlosti 140 km/h si může nechat tuplem zdát :D 

Abys neřekl, že jsem tě odflák, tak jsem si speciálně kvůli tobě otevřel tabulky traťových poměrů tam v té vaší dědině a zjistil jsem, že tam skutečně máte trať maximálně na 120 km/h :PHolt budeš muset do Prahy. To je ale právě tím, že první trať na 140 km/h se otevřela až někdy v roce 1989 u Břeclavi (tudíž ty vozy byly defakto pro ČSSR nadčasové), a vaše tratě byly naposledy předělávány bůhvíkdy za bolševika především pro účely vozby uhlí. Železnice byla poslední dekádu do revoluce zanedbávaná, v osmdesátých letech už byly rozdíly na železnici mezi západními zeměmi a ČSR dost znát. A v divokých devadesátkách zase ODSáci u moci chtěli železnici pomalu zrušit, takže ono je to prašť jako uhoď.

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Vida, to jsem třeba nevěděl že se výroba brzd takhle tají, co mají asi za lubem mZamyslenym

No já jsem o těch brzdách chtěl vědět jak se kterým říká což jsi mi řekl takže děkuji :D

a ani jsem nevěděl že to u nás je nejhustější, alespoň neco, ještě aby v tom lidé jezdili 🤔

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 12 hodinami, Hynex napsal(a):

Vida, to jsem třeba nevěděl že se výroba brzd takhle tají, co mají asi za lubem mZamyslenym

No já jsem o těch brzdách chtěl vědět jak se kterým říká což jsi mi řekl takže děkuji :D

a ani jsem nevěděl že to u nás je nejhustější, alespoň neco, ještě aby v tom lidé jezdili 🤔

Stejně jako ti výrobce komponentů neřekne své know how, i výrobci kompozitních zdrží si svoje směsi materiálů drží v tajnosti. I hlavní sirup Kofoly je tajný ;) 

O brzdách je ale důležité spíš vědět, jak vůbec fungují, než jak jsou konstruovány B| Mohlo by ti to zachránit život. Za určitých velmi specifických okolností se může stát, že v případě problému nebude fungovat záchranná brzda. Pak je tvoje jediná možnost zatáhnutí co největšího počtu ručních brzd ve vozech. To by ale mohlo nastat pouze průnikem asi tří situací, které jsou už samy o sobě extrémně nepravděpodobné.

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
On 9. 1. 2020 at 21:38, Hynex napsal(a):

Povídej, tohle mě zajímá 🤔 za jakých okolností by ty brzdy nefungovalo, a stihl by to člověk zastavit? A kdy se vlastně brzdí? Já myslel že až před stanicí nebo výhybkami

To bych ti musel popsat funkci vzduchových brzd, a to není jednoduché. Ve zkratce má každý vlak průběžné potrubí v provozním stavu natlakované na 5 bar, a brzda vozu reaguje na pokles tohoto tlaku v potrubí. Vůz má pro brzdu vlastní vzduchojem. Strojvedoucí by musel odvětrat vzduchojemy na každém voze zvlášť, aby vlak ujel a nešel zabrzdit, proto je to v soupravě vozů prakticky nemožné. Stalo se to ale u motoráku - strojvedoucí šel cosi opravovat, stopl motor, takže kompresor neběžel, předtím brzdičem odvětral průběžné potrubí, venku pak i brzdový vzduchojem, tudíž vůz neměl z čeho doplnit tlak do brzd a rozjelo se to bez něj. Pak je jediná možnost, pokud nevíš, jak to na stanovišti natlakovat zpět, ruční brzda, která nefunguje na vzduchovém principu a slouží pro odstavení vozidel.

Brzdíš podle toho, jak ti to přikazují návěstidla nebo předvěstníky na trati, samozřejmě i do zastávek a stanic.

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
  • 1 year later...

Jirka Asta: RJ určitě nemá vybavení téměř celou flotilu rakouskými vagóny, to platilo v roce 2015, v roce 2021 největší počet vagonu (cca 130) zastávají ojetiny z Německa , rakouské ojetiny jsou hned za ním (cca 90 vagonu), pak švýcarské (38), neprovozní belgické (39) pak astry (do konce roku 26)

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
  • 2 months later...
On 30. 4. 2021 at 10:41, Ondřej Uherek napsal(a):

Jirka Asta: RJ určitě nemá vybavení téměř celou flotilu rakouskými vagóny, to platilo v roce 2015, v roce 2021 největší počet vagonu (cca 130) zastávají ojetiny z Německa , rakouské ojetiny jsou hned za ním (cca 90 vagonu), pak švýcarské (38), neprovozní belgické (39) pak astry (do konce roku 26)

Pardon za odpověď s křížkem po funuse. Ano, Jančura si koupil už velkou řádku dalších vozů z jiných zemí, resp. tam, kde byly k mání. Ale většina z těch nových vozů snad zatím nejezdí a čekají na nové linky. Jsou to vozy nejrůznějších typů i rychlostí.

Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Ke komentování se musíte přihlásit nebo si vytvořit účet

K zanechání komentáře musíte být člen

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet v naší komunitě.

Zaregistrovat se

Přihlásit se

Už máte účet? Přihlašte se zde.

Přihlásit se teď
×
×
  • Vytvořit nové...