Jump to content
jirkasta

Vydrží dnešní nové vlaky fungovat 100 let jako ty staré?

Recommended Posts

Dnešní vlaky a obecně všechny dopravní prostředky jsou doslova obsypány nejrůznější elektronikou. Dnešní vlak nemůže existovat bez palubního počítače, dokonce každý modernizovaný železniční vůz má palubní počítač svůj. Takový palubní počítač je srdce celého vozu. Pokud přestane fungovat, přestane fungovat skoro celá technologie na voze. Netýká se to však jen nejnovějších lokomotiv a jednotek, jako je City Elefant, Pendolino nebo Siemens Vectron. I o řád starší lokomotivy (např. Eso 362) jsou řízeny pomocí polovodičů, pulzních měničů. Už od výroby z roku 1988 mají zabudovanou automatickou regulaci rychlosti umožňující pro rozjezd a udržení rychlosti lokomotivy klepnout na klávesu a otočit přepínačem, k tomu poměrně velmi komplikovaný řídící člen.

Jaká může být životnost veškerých elektrických kabelů, mechanismů zavírání dveří, pulzních měničů a hlavně počítačů? Těžko budou za 100 let pořád fungovat. Půjde je za 100 let nahradit novou technologií v té době, nebo bude muset být v tu dobu již dávno historický vůz zásadně přestavěn, aby mohl vůbec vyjet do provozu?

Nebudu daleko od pravdy, pokud řeknu, že parní lokomotiva potřebuje k provozu uhlí, vodu, dobrou údržbu a občas promazat svoje spojnice. Žádná elektronika se na stanovišti nenachází, maximálně elektrické světlo vepředu. Parní stroj, kotel, topeniště, to vše vyžaduje pouze ocel a šikovné ruce. Veškeré úkony na lokomotivě se provádí mechanicky. I ta píšťala se ovládá provázkem. Údržba lokomotivy se provádí koštětem a olejničkou, oprava nářadím. Nejsou k tomu potřeba žádné složité diagnostické přístroje jako u Esa. Není právě jednoduchost, pečlivost při výrobě a zejména tvrdá ocel klíč k "nekonečnému" provozu?

Uvidíme, zda dnešní lokomotivy budou za 100 let pořád jezdit v nezměněné podobě tak jako ČSD 434.2186, která vyjela z továrny 31.5.1917 a od té doby nikdy nebyla vyřazena z provozního stavu.

20170923_183317.thumb.jpg.3a1d0d4f0472cad251fbc3831d5d84e3.jpg

  • Like 1

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

No konečně zase nějaký článek o vlacích :D Podle mě by ty dnešní vlaky klidně mohli jezdit i za 100 let, ale jednou otázkou je, zda budou jezdit a tou druhou, zda budou vůbec potřeba :D Pokud se shodneme na tom, že budou, tak asi nevidím důvod, proč by neměly fungovat. Ty nároky na ně se nějak nemění a jakékoliv vybavení se dá vyměnit. Jasně že to není tak jednoduché jako u těch parních, takže možná bude jednodušší tu lokomotivu vyřadit a vyrobit novou nebo sáhnout po jiné, protože podle toho, co vím, tak jich tady máme pěknou zásobu.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 2 minutami, milanfon napsal(a):

No konečně zase nějaký článek o vlacích :D Podle mě by ty dnešní vlaky klidně mohli jezdit i za 100 let, ale jednou otázkou je, zda budou jezdit a tou druhou, zda budou vůbec potřeba :D Pokud se shodneme na tom, že budou, tak asi nevidím důvod, proč by neměly fungovat. Ty nároky na ně se nějak nemění a jakékoliv vybavení se dá vyměnit. Jasně že to není tak jednoduché jako u těch parních, takže možná bude jednodušší tu lokomotivu vyřadit a vyrobit novou nebo sáhnout po jiné, protože podle toho, co vím, tak jich tady máme pěknou zásobu.

Replika ale nemá takovou cenu jako původní stroj. Pro mě teda moc nemá. Replik se po českých kolejích moc neprohání. Ty se většinou dělají jen v případě, když je původní stroj opravdu v tak těžce rezavém stavu, že se už nedá opravit, popř. se musí kompletně dosadit nové vybavení podle dokumentace. Někdy je zajímavé, že ani dokumentace dostupná není, takže se jede podle dobových fotek :D Každopádně i parní lokomotiva se musí udržovat ve smyslu zkoušek kotle, kompletní demontáže a veškerá razítka i práce stojí hodně peněz. Otázka pak je, jestli se původní vybavení dnešních bude vůbec vyrábět :D Pulzní měniče asi ano, ale těžko se bude vyrábět 100 let starý model CPU např. :D Ono je právě dost neprovozních i těch parních kvůli financím, mezi nimi třeba nejvýkonnější rychlíková parní lokomotiva ČSD 498, která překonala rychlost 160 km/h, takže těžko si domýšlet, že bude někdo dbát na provoz těchto o dost náročnějších lokomotiv :D 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Právě ty finance jsou to, proč nebudou tyto vlaky jezdit za 100 let, prostě to bude neefektivní. Divím se, že snad ještě jezdí nějaký 100 let starý vlak, platit naň náklady se snad ani vyplatit nemůže, pravděpodobně je lepší investovat do teplárny (to je to, čemu se říká elektrárna). 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 1 hodinou, Barendol napsal(a):

teplárny (to je to, čemu se říká elektrárna). 

No elektrárna generuje elektřinu a teplárna zároveň i ohřívá teplou vodu do domácností. To není to samé :D 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 2 minutami, milanfon napsal(a):

No elektrárna generuje elektřinu a teplárna zároveň i ohřívá teplou vodu do domácností. To není to samé :D 

Je i není.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 2 hodinami, Barendol napsal(a):

Právě ty finance jsou to, proč nebudou tyto vlaky jezdit za 100 let, prostě to bude neefektivní. Divím se, že snad ještě jezdí nějaký 100 let starý vlak, platit naň náklady se snad ani vyplatit nemůže, pravděpodobně je lepší investovat do teplárny (to je to, čemu se říká elektrárna). 

Ehm... Jde o nostalgické jízdy :D 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Ke komentování se musíte přihlásit nebo si vytvořit účet

K zanechání komentáře musíte být člen

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet v naší komunitě.

Zaregistrovat se

Přihlásit se

Už máte účet? Přihlašte se zde.

Přihlásit se teď

×
×
  • Create New...