jirkasta 564 Zveřejněno Leden 27, 2019 Report Share Zveřejněno Leden 27, 2019 Taky rádi nekoukáte při jízdě komunikací s tramvajovým pásem při odbočování vlevo do zrcátka? Taky rádi nedáváte tramvaji přednost na hlavní komunikaci? A taky rádi cítíte tramvajové spřáhlo zabodlé ve vaší noze? Na všechny tyto otázky musíte odpovědět buď ano, nebo ne, neboť mezitím nic není. Připravil jsem si pár gif obrázků, aby si všichni piráti silnic uvědomili, že tramvaj nebrzdí tak krásně dobře jako oni sami a na rozdíl od blbostí typu překročení rychlosti by nepodívání se do zrcátka mohlo být to poslední, co na světě udělají. Na všech záběrech tramvaj brzdí maximální možnou brzdou. Záběry jsou použity z YouTubového kanálu Rezistor. A doufám, že máte seksakra rychlý download, protože zde využijeme nevyužitý potenciál nekomprimovaného formátu GIF. Co k tomu dodat? Asi zase oči na mobilu? Typické místo na zapomínání dání přednosti. Maximálním účinkem brzdy začal brzdit ještě 20 metrů před přechodem. Taky jeden borec. A na závěr krásná bouračka jak z učebnice. V tu chvíli se cítíte jak vlak na přejezdu. 3 Odkaz na příspěvek Sdílet na ostatních sítích
Barendol 643 Zveřejněno Únor 12, 2019 Report Share Zveřejněno Únor 12, 2019 A kde jsou výpočty a vzorečky? Odkaz na příspěvek Sdílet na ostatních sítích
jirkasta 564 Zveřejněno Únor 14, 2019 Author Report Share Zveřejněno Únor 14, 2019 On 12. 2. 2019 at 22:23, Barendol napsal(a): A kde jsou výpočty a vzorečky? Si můžeš udělat ty Součinitel tření, což je přeneseně stupeň možné adheze vozidla, je v tramvajové dopravě dle povětrnostních podmínek 0,05 - 0,4, ale z bezpečnostních důvodů se navrhuje maximálně 0,2, proto se budeme držet této hodnoty. Tím se násobí tlak vozidla na kolejnici v newtonech a tím vyjde maximální brzdná síla do jistého smyku. Prázdná T3 váží 16 t, tudíž má přítlak na všechna kola 160 kN. To vynásobíme 0,2 a vyjde 32 kN maximální brzdné síly do smyku. Dále použijeme druhý Newtonův zákon síly F=m*a, abychom zjistili zrychlení. 32000=16000*a; a = 2 m/s2. Maximální teoretické adhezní zpomalení je tedy 2 m/s2. Výpočtem nám sice vyjde, že tramvaj zastaví z rychlosti 50 km/h během 25 metrů, ale zanedbali jsme spoustu dalších faktů. reakční doba řidiče se pohybuje od 0,3 až do 1 sekundy dle vyhodnocení situace a schopností řidiče - za jednu sekundu tramvaj ujede 14 metrů, brzdný účinek u každé tramvaje technickými omezeními nejprve postupně nabíhá, bude-li tramvaj plná lidí, maximální brzdná síla bude sice vyšší, ale schopnosti brzdné síly elektromotorů zůstávají stejné (to se nicméně nemusí týkat novějších tramvají, které nepoužívají maximální brzdnou sílu elektromotorů při prázdném vozidle). Z toho vyplývá, že při zatíženém vozidle se zpomalení sníží, bude-li na dráze rozjeté listí, rozteklý asfalt nebo jiné kluzké látky, maximální brzdná síla se velice sníží a dojde k zásahu protismykové ochrany, která velmi prodlužuje brzdnou dráhu. Kombinací těchto faktů obvykle dojde k výraznému prodloužení brzdné dráhy a to i na 75 metrů. Kolejnicová brzda, která není adhezní nicméně dokáže brzdnou dráhu účinně zmenšit, reálně tedy 75 metrů nikdy nečekejte (zastavit autem před rozjetou tramvají ale ani tak nedoporučuji). 1 1 Odkaz na příspěvek Sdílet na ostatních sítích
Recommended Posts
Ke komentování se musíte přihlásit nebo si vytvořit účet
K zanechání komentáře musíte být člen
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet v naší komunitě.
Zaregistrovat sePřihlásit se
Už máte účet? Přihlašte se zde.
Přihlásit se teď