Jump to content
jirkasta

Jak se jezdí tramvají v hlavním městě Severní Korei?

Recommended Posts

Městská hromadná doprava v Pchjongjangu je tvořena metrem, tramvajemi, trolejbusy i autobusy. Vzhledem k tomu, že Severokorejci nemohou vlastnit auta (a nejspíš by na ně ani neměli peníze (a ano, jezdí v Pchjongjangu auta, ale jen v rámci obyvatel severokorejské špičky)) , je kapacitní MHD ve městě naprosto nepostradatelná. Můžeme proto říci, že Pchjongjang je dopravně jedno z nejekologičtějších měst na planetě... Mimo MHD se také lidé přepravují pomocí jízdních kol, což musí být v rovinatém městě bez aut paráda.

Tramvajová síť v Pchjongjangu obsluhuje ty části města, kde nejezdí metro a trolejbusy. Mají jak rozchod 1435 mm, tak krátkou trať o rozchodu 1000 mm nenapojenou na zbytek sítě. Novodobá historie začíná v roce 1991, kdy byl předán do provozu první úsek trati. Provoz zahájila asi stovka tramvají československé výroby v exportním provedení právě pro Severní Koreu (KT8D5K a T6B5K) a nelicencované kopie čs. tramvaje KT4 vyrobené v Číně. V letech 1996 - 1998 byly zakoupeny ojeté KT4 a T4 z Německa kvůli rozšiřování sítě, nicméně pro Německo byly rovněž vyrobené v Praze. Dá se proto říct, že vyjma čínských kopií KT4 (avšak dle čs. plánů) a vyjma tratě na 1000 mm jezdí v Pchjongjangu výhradně československé tramvaje.

V roce 2008 bylo do Pchjongjangu odprodáno asi 15 nepotřebných T3SUCS, které jezdily v Praze. To by v dnešní době plné sankcí vůči této zemi rozhodně nebylo možné...

Aktuálně se Severokorejci snaží zmodernizovat své KT8D5K, na což se přišel podívat i Kim Čong-un osobně. Oficiálně má podle severokorejské propagandy jít o zcela nový typ tramvaje, ale existují jednoznačné pochybnosti, že tomu tak není. Pravděpodobně jde jen o nové čelo, dveře a interiér a velká část vnitřku tramvaje včetně elektrické výzbroje a motorů zůstala původní. Z fotek víme, že určitě zůstaly původní podvozky a pantografy, které ani nebyly vyměněny za polopantografy. Klasické pantografy se v dnešní době již prakticky nevyrábí, i to je proto důkaz toho, že nejde o novou tramvaj.

Níže opět přiložím pár fotek z transphoto.ru.

1105883.jpg?2

Plánek tramvajových linek s vyznačenými vozovnami a starou předválečnou sítí.

314002.jpg

Pražáci, vzpomínáte si na Kofola tramvaj se sudem a pípou, kde se čepovala Kofola?

640824.jpg

Dnes jezdí jako vlečný vůz v Pchjongjangu.

1077108.jpg

Další dvě tramvaje z Prahy projíždějí kolem centrálního nádraží.

1079871.jpg

Tento bulvár k jízdě na kole přímo vyzývá. Expražská tramvaj jede směrem do centra po nezvykle vypadajícím uspořádání ulice. Všimněte si, že na rozdíl od mnoha ukrajinských měst je zde jak tramvaj, tak trať ve velmi dobrém stavu. Mají dokonce řetězovkové trolejové vedení.

1084501.jpg

KT8D5K vypadajíce ve výborném stavu projíždí ulicemi Pchjongjangu. Kostka na střeše je od výroby určena k elektricky se převíjejícímu plátnu s čísly linek, zde však nepoužívaná.

613839.jpg

Vzácný snímek vozovny v Mangyongda zachycující různé generace československých tramvají. Za čelním oknem tramvaje ev. č. 1016 je dobře patrné logo ČKD.

1077412.jpg

Jak vypadá pchjongjangská vozovna? Takhle. Nechápu, jak se do těchto míst fotograf dostal, ale evidentně se dá zařídit leccos.

1084504.jpg

Interiér KT8D5K.

642790.jpg

Dopravní policistka stojící před tramvají T6B5.

1077120.jpg

Nepřipadá vám ten trolejbus nějaký povědomý? ... No jasně, vždyť to je náš starý autobus, ale s klacky... Ano, nemáš vlčí šum. Opravdu se jedná o kastli československého autobusu Karosa C734 předělanou na trolejbus, což je světový unikát. Vpravo se nachází tramvaj T6B5.

640820.jpg

O trochu v horším stavu se nachází tramvaje T4D z různých německých měst bývalé NDR. Zadní vůz je opravdu od výroby vlečný bez pantografu. V Drážďanech jezdí T4 jako posilové tramvaje dodnes, nicméně už všechny s pantografy.

1131598.jpg

Na závěr sem přidám modernizovanou tramvaj KT8D5K. Na první pohled je jisté, že podvozky a pantografy jsou původní. Na bližší informace si asi budeme muset vzhledem k izolovanosti země ještě počkat.

  • Like 7

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 10 hodinami, Barendol napsal(a):

Ve velkoměstech USA by se mohli inspirovat. :D

Ano, v místech, kde se rušily tramvaje kvůli tomu, aby měly automobilky odbyt :D 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 1 hodinou, jirkasta napsal(a):

Ano, v místech, kde se rušily tramvaje kvůli tomu, aby měly automobilky odbyt :D 

Náhodou, teď se tramvaje zase ve velkém v Americe vrací. Příkladem je třeba Washington DC nebo Minneapolis. 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 53 minutami, milanfon napsal(a):

Náhodou, teď se tramvaje zase ve velkém v Americe vrací. Příkladem je třeba Washington DC nebo Minneapolis. 

Já vím, protože konečně pochopili, že rostoucí automobilismus je neúnosný. To byly třeba šedesátky, sedmdesátky. Třeba do Seattlu vyrábíme tramvaje v Ostravě.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Ke komentování se musíte přihlásit nebo si vytvořit účet

K zanechání komentáře musíte být člen

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet v naší komunitě.

Zaregistrovat se

Přihlásit se

Už máte účet? Přihlašte se zde.

Přihlásit se teď

×
×
  • Create New...