Jump to content
jirkasta

Stav tramvajových provozů na Ukrajině (a jiných?)

Recommended Posts

Slíbil jsem, že sem nahodím pár fotek tramvají z různých východních států, převážně ex českých. Na Ukrajinu šlo z ČR mnoho strojů T3, které jsme už nepotřebovali. To platí i o mosteckých T3SUCS, které byly vyřazeny po nákupu nových tramvají VarioLF a Škoda 03T a částečně taky po redukci spojů. Z Prahy šlo na Ukrajinu desítky vozidel, které se ještě relativně nedávno proháněly po pražských ulicích. Pojďme se tedy podívat, jaký je jejich další osud. Fotografie budu opět čerpat z největšího webu transphoto.ru.

390057.jpg

Začneme případem, který byl dokonce medializován. Pražský vůz T3SUCS ev.č. 7155 byl v roce 2013 přeprodán do hlavního města Ukrajiny Kyjeva...

1084915.jpg

1084914.jpg

... aby pak o pět let později vypadal takto... Tento případ dokonce řešila i ukrajinská média a byli osloveni zaměstnanci na dílně, jak je toto možné. Ti jen poukázali na ukrajinskou korupci a nízké mzdy a mechanizaci ve státem vlastněných dílnách dopravního podniku. Šikovnější jdou totiž do soukromých firem, kde dostanou mnohem větší mzdy a lepší zázemí... O pár měsíců později byl vůz zachycen v opraveném stavu.

1125228.jpg

Po pár měsících již vypadá znatelně lépe, povšimněte si však výrazně ohlého drátu na pantografu...

389124.jpg

Mostecká T3SU ev. č. 238 se dostala mezi dvacítku vyřazených mosteckých tramvají putujících do Kyjeva a dalších ukrajinských měst.

1053190.jpg

V Kyjevě dostala ev. č. 5602 a nahradila naprosto stejný typ tramvaje vyrobený o 5 let dříve, který byl však v mnohem horším stavu. Za zmínku stojí "zastávka" po pravé straně snímku a oloupaný lak na čele, který odhaluje starý mostecký.

492379.jpg

Tato T3, která je v kyjevském provozu od roku 1982 ještě stále čeká na své nahrazení. Otázka však zní čím, neboť v České republice už se T3 s odporovou výzbrojí nachází jen nepatrné množství (a z toho nejvíc v Praze, kde jich je 14 kusů schováno na historickou linku...)

599851.jpg

Přesuneme se do města Oděsa, kde několik let jezdila jedna ze dvou bývalých mosteckých tramvají v původním žlutočerveném laku.

980486.jpg

Později však dostala klasický červenokrémový nátěr. Zde je polepená nálepkou a součástí novoročního průvodu.

286281.jpg

V Mostě dříve jezdily také obousměrné tříčlánkové tramvaje KT8D5. Všechny byly odprodány do maďarského města Miškolc. V Miškolci však byly v roce 2016 rovněž vyřazeny a některé z nich byly nabídnuty k prodeji. Praha si jich několik zakoupila na modernizaci, aby doplnila stavy svých modernizovaných KT8D5 např. po neopravitelných nehodách. Znamená to, že čtyři bývalé mostecké tramvaje, byť značně modernizované, budou jezdit v Praze.

1098396.jpg

Na závěr vložím fotku z historické linky 23, kde se střídá celkem 18 historických vozů zachovaných pro tento účel, kromě toho jsou zachovány v muzeu MHD další T3 reprezentující různé provozní období, mezi nimi i druhý prototyp. A proč jich je tolik? Protože v Praze se jich vyrobilo 14 000. Do Prahy patří. Jak jsme se přesvědčili výše, ne každá tramvaj tohoto typu může žít tak důstojný důchod...

  • Like 2

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Ke komentování se musíte přihlásit nebo si vytvořit účet

K zanechání komentáře musíte být člen

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet v naší komunitě.

Zaregistrovat se

Přihlásit se

Už máte účet? Přihlašte se zde.

Přihlásit se teď

×
×
  • Create New...