Jump to content
jirkasta

Jak se cestuje tramvají na Sibiři?

6 Příspěvků k tomuto tématu

Ve východních městech Ruska sice mnohdy nemají vodovod, ale tramvají jezdí. Jak se vlastně cestuje kolejovým vozidlem v takovém zapadlém městě daleko od Evropy i vyspělých asijských míst? Ve většině případů zde jezdí tramvaje sovětské výroby, ale nejsou výjimkou ani československé odporové tramvaje T3 a jejich pozdější klony T3SU, které se vyznačují jednoduchou konstrukcí, snadno opravitelnou odporovou výzbrojí a obrovským množstvím náhradních dílů. Konec konců jde o nejpočetnější tramvaj na světě. Umíte si snad představit, jak Rusové opravují modernější pulzní výzbroj klíči a kladivem? To nelze, na to je potřeba mnohem vyšší kvalifikace. Odporovou výzbroj však s trochou šikovnosti kladivem opravdu opravíte. Úroveň vzdělání je v těchto městech nedostatečná a před úsporou elektrické energie upřednostňují možnost její nekvalifikované opravy. Tramvajové tratě bývají neudržované, někdy určené spíše "na dožití", s čímž má stejné, ne-li větší problémy i nám daleko bližší stát - Ukrajina.

Většina infrastruktury byla vybudována za dob SSSR a od té doby se téměř na nic nesáhlo - nejsou (nebo minimálně nebyly) peníze. V nově kapitalistickém Rusku převážně vítězí automobilismus, jak dokazuje město Voroněž s jedním milionem obyvatel, kde tehdejší starosta nechal před 10 lety kompletně zrušit tramvajový provoz ve prospěch jeho pochybných smluv s maršrutkami a individuálního automobilismu (díky zrušené trati mohl být přidán další pruh, úžasné, že?).

Dovoluji si sem sdílet pár fotek z portálu transphoto.ru, což je největší server s fotografiemi vozidel MHD elektrické trakce na světě čítající přes milion fotografií.

939562.jpg

Odstavená tramvaj T3SU ve městě Barnaul, v pozadí tramvaj rovněž české výroby T6B5

551198.jpg

Provoz v Barnaulu patří mezi ty kvalitnější. Na snímku T3SU s digitálním číslem linky a trať s řetězovkovým trolejovým vedením.

1090737.jpg

Potulní psi jsou neodmyslitelnou součástí nejen sibiřských ruských měst. Stačí si dát výlet do Rumunska a na každém nádraží najdete nejmíň tři. T3SU ve městě Izhevsk.

818599.jpg

U Izhevsku ještě zůstaneme. V tomto městě místy nebývá ani asfaltová silnice, tramvaj v tomto úseku obsluhuje spíše vesnickou oblast. Poněkud úsměvně pak působí sportovní automobil vedle tramvaje T3SU ev.č. 1116 a tvrdě vykresluje současnou realitu silně kapitalistického Ruska.

522908.jpg

Jedna z tramvají sovětské výroby ve městě Tomsk.

1099274.jpg

I takto může vypadat vozovna. Město Volchansk má 10 000 obyvatel a... vlastní tramvajový provoz.

1099282.jpg

Chlouba provozu, tramvaj 71-619KT s tyristorovou výzbrojí z roku 2007, je aktuálně mimo provoz. Pravděpodobně jí neumí opravit.

1022403.jpg

Proto si musí vystačit s trochu starší sestrou, což je spolu se sněžným a pracovním vozem jediná provozní tramvaj.

1099273.jpg

Vykolejení je na zdejším nekvalitním kolejovém svršku běžným jevem.

1026642.jpg

Na rozdíl od jiných měst zde mají tramvaje velkou politickou podporu, je zde díky ní potenciál pro turistický ruch. Uvidíme, jak se provozu bude dařit.

  • Like 2

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
1 hour ago, jirkasta napsal(a):

551198.jpg

Provoz v Barnaulu patří mezi ty kvalitnější. Na snímku T3SU s digitálním číslem linky a trať s řetězovkovým trolejovým vedením.

 

Tak tahle zrůda se ještě stále dá snad u nás ve městě vidět... nutno podotknout že ta ruská vypadá jako daleko lépe udržovaná... A dokonce ji maj modernizovanou... :D 

viz:

 Image result for most tramvaj

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 9 hodinami, Dangel napsal(a):

Tak tahle zrůda se ještě stále dá snad u nás ve městě vidět... nutno podotknout že ta ruská vypadá jako daleko lépe udržovaná... A dokonce ji maj modernizovanou...

Tak ona je designově i funkčně hodně nadčasová a v Mostě má právě ve většině případů tranzistorovou výzbroj. Pořád vypadá skvěle a funkčně. V Praze jich jezdí s pulzní regulací a důkladnější rekonstrukcí stovky a od dob, kdy k nám proudily stovky nových 15T jsou řazeny jako perspektivní vozidla (ustupují jim i technicky novější T6A5). Nějaký vaše starší T3SU už putovaly na Ukrajinu :D Ukrajina je případ sám pro sebe, neodborně si nastříkali nový lak a už se jim odlupuje na ten starý žlutý... NA to můžu taky udělat článeček, v Kyjevě mají mnohdy tramvaje v horším stavu než na tý Sibiři :D 

S původní odporovou výzbrojí jezdí v Mostě asi 6 tramvají, ale nejspíš je potkáš jen ve špičce. Někdy je asi půjdu chytit :D 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Sibiř mě nestíhá fascinovat :D

Před 13 hodinami, Dangel napsal(a):

Tak tahle zrůda se ještě stále dá snad u nás ve městě vidět... nutno podotknout že ta ruská vypadá jako daleko lépe udržovaná... A dokonce ji maj modernizovanou... :D 

viz:

 Image result for most tramvaj

Budeš se divit, ale některý v sobě mají dokonce Wi-Fi 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 36 minutami, milanfon napsal(a):

Budeš se divit, ale některý v sobě mají dokonce Wi-Fi 

Jo, to je fakt, o tom už jsme se bavili :D Jsem zvědav, kdy to dokončí

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

To si k nám na vesnici taky zařídíme. Kappa

No, tak dobře, spíš by to brzdilo provoz a nevyplatilo by se to. :D

 

A mimochodem, preferuju výraz kapitalističtější než kapitalistický. :D Opravdu kapitalistický, ikdyž absolutně neudržitelný, je ankap.

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Ke komentování se musíte přihlásit nebo si vytvořit účet

K zanechání komentáře musíte být člen

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet v naší komunitě.

Zaregistrovat se

Přihlásit se

Už máte účet? Přihlašte se zde.

Přihlásit se teď


×