Jump to content
jirkasta

Návěsti v železniční dopravě 1: Rychlosti 1. část

Recommended Posts

Ahoj, napadlo mě zkusit udělat miniseriál pro oživení fóra na téma návěstí na železnici. Dnes zkusím popsat základní náležitosti ohledně rychlostí vlaků, v 1. části se zaměříme na rychlostníky a předvěstníky.

Návěstidlo, které určuje maximální traťovou rychlost se nazývá rychlostník. Při míjení tohoto návěstidla čelem vlaku již nesmí jet rychleji. Pokud rychlostník dovoluje vyšší traťovou rychlost než na předchozím úseku, je nutné vyčkat, než návěstidlo mine konec vlaku. Od toho existuje na některých lokomotivách tlačítko se žárovičkou, které se po stisknutí rozsvítí a dle nastaveného počtu náprav zhasne v místě, kde je již možné začít zvyšovat rychlost (popř. ji začne lokomotiva zvyšovat sama). Pokud je možné začít zrychlovat již u čela vlaku, vloží se nad rychlostník tabulka s černou lokomotivou. Taková tabulka se nejčastěji umisťuje za nechráněnými přejezdy, před kterými je potřeba snížit rychlost na 10 - 30 km/h.

Existují 4 typy rychlostníků: Rychlostník N, Rychlostník NS, Rychlostník 3 a Rychlostník R.

Rychlostník N (bílá, na delší straně postavená obdélníková deska a na ní černé číslo) je standardní rychlostník platný pro všechny vlaky, není-li přítomen jiný typ rychlostníku. Černé číslo určuje maximální možnou rychlost vlaku v km/h.

5b20ff070a9ce_RychN.png.709d4a108b0aac03950ee4432884f46c.png 

Traťová rychlost 100 km/h

Rychlostník NS (bílá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) je rychlostník platný pro vlaky s naklápěcí skříní. V našich končinách se jedná pouze o vlaky ČD 680 Pendolino. Rychlostníky NS návěstí vždy vyšší rychlost než rychlostníky N, což pramení z výhod naklápěcí skříně v obloucích.

5b21000261894_rychNS.png.95f7713ed65147a49d8c1700c61ef8a1.png

Traťová rychlost 140 km/h (pro vozidla s naklápěcí skříní)

Rychlostník 3 (bílý terč a na něm černé číslo) je rychlostník platný pro lokomotivy s přechodností 3. Jedná se o lokomotivy, které mají na jednom podvozku 3 nápravy, např. šestikolák či dnes již historický sergej. Tyto rychlostníky bývají naopak nižší než rychlostníky N, neboť tyto lokomotivy svými podvozky více obrušují kolejnice v obloucích.

5b21024e1d331_rych3.png.1dd86a37cb3c8ad9deec5680cf711a0b.png

Traťová rychlost 70 km/h (pro lokomotivy přechodnosti 3)

Rychlostník R (bílá, na delší straně postavená obdélníková deska s černým číslem, nad ní žluté rameno s bílými příčnými pruhy a s černým okrajem, směřujícím vpravo šikmo dolů) je nejméně častý rychlostník, jehož platnost stanovují TTP (tabulky traťových poměrů).

5b21024e4a5f1_rychR.png.35f55e3626f7a42861861d0d02561321.png

Traťová rychlost 40 km/h (pro případy stanovené TTP)

Vzhledem k tomu, že vlak jezdí po segregované dopravní cestě, může vážit i tisíce tun a nejezdí podle rozhledu, je nutné na změny rychlostí včas upozornit. Pro to slouží předvěstníky, opět rozdělené dle typů. Na všech předvěstnících je hodnota desetiny čísla následující traťové rychlosti v km/h.

Než si však ukážeme předvěstníky, musím se zmínit ještě o jedné důležité věci, kterou je zábrzdná vzdálenost. Existují 4 zábrzdné vzdálenosti odstupňované podle rychlosti, na kterou je vlak schopen bezpečně zastavit. S ohledem na zábrzdnou vzdálenost se umisťují např. předvěstníky, či jen prosté upozornění na blížící se zastávku:

  • 400 metrů pro rychlosti do 60 km/h;
  • 700 metrů pro rychlosti 61 - 100 km/h;
  • 1000 metrů pro rychlosti 101 - 120 km/h;
  • 1550 metrů pro rychlosti 121 - 160 km/h.

Použití těchto vzdáleností dále upravuje předpis SŽDC D1 přímo v souvislosti s konkrétním návěstidlem. Samozřejmě je rozdíl, zda vezete motorový vůz 810 s výborným brzdícím procentem, expres vybavený kotoučovými a magnetickými brzdami nebo těžký nákladní vlak o 40 vozech, takže zde závisí mimo jiné i na schopnostech strojvedoucího a technických parametrech vlaku. O brzdách však zase jindy.

Předvěstník N (žlutý, na vrcholu postavený trojúhelníkový štít, na štítu černé číslo) je standardní předvěstník platný pro všechny vlaky, není-li přítomen jiný typ rychlostníku.

5b211720ca7d3_pedN.png.575858bbe438f5f29f300bc20c5212d4.png

Očekávejte traťovou rychlost 100 km/h

Předvěstník NS (žlutá, na kratší straně postavená obdélníková deska, na ní černé číslo sestavené z černých číslic, umístěných pod sebou) je předvěstník platný pro vlaky s naklápěcí skříní.

5b211720f2fca_pedNS.png.cfea4ee693127413a6ba7ff15d104cf7.png

Očekávejte traťovou rychlost 140 km/h (pro vozidla s naklápěcí skříní)

Předvěstník 3 (žlutý terč a něm černé číslo) je předvěstník platný pro lokomotivy s přechodností 3.

5b2117209df85_ped3.png.8ddf810bb8b5eca0d156b02831914b7d.png

Očekávejte traťovou rychlost 70 km/h (pro lokomotivy přechodnosti 3)

Předvěstník R (žlutý, na vrcholu postavený trojúhelníkový štít, na štítu černé číslo) je předvěstník, jehož platnost stanovují TTP.

5b2117212cb23_pedR.png.5a832e3d490143c2624bbcaa067aeba3.png

Očekávejte traťovou rychlost 40 km/h (pro případy stanovené TTP)

Dalším faktorem ovlivňujícím rychlosti vlaků jsou tzv. pomalé jízdy. Ta může být zřízena trvale i dočasně. Předvěstí se speciálním předvěstníkem a pokud je nutné jet nejvyšší rychlostí 5 km/h, uvede se zlomek 1/2. Začátek pomalé jízdy pak začíná Tabulí Z návěstí "Začátek pomalé jízdy", ukončuje se návěstí "Konec pomalé jízdy".

5b211b1ca459c_tabulez.png.7f0e57ea79589c7fa12c77182f77719b.png5b211b1c7d854_tabulek.png.dca9d6e3859bd48f8e337c508b87ef82.png

Začátek pomalé jízdy; Konec pomalé jízdy

Nejčastější rychlost pro jízdu do odbočky na výhybkách je 40 km/h. Tuto rychlost je možné měnit pomocí světelných návěstidel a jejich rychlostní soustavy, o které si povíme v příštím díle. Pokud máte nějaký dotaz, můžete ho napsat pod topic. Zdroj obrázků je předpis SŽDC D1.

  • Like 2

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Nechtěl bys o železnici napsat knížku? Je vidět, že toho hodně víš a mohlo by to od tebe stát za to

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 11 minutami, Mr.Skuda napsal(a):

Nechtěl bys o železnici napsat knížku? Je vidět, že toho hodně víš a mohlo by to od tebe stát za to

Těch je opravdu hodně, je mnoho železničních odborníků, kteří to mají na hlavní úvazek. Kopírovat předpis do knížky je na druhou stranu trochu kravina :D 

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích
Před 1 minutou, Romantus97 napsal(a):

@jirkasta takže se dáš "jen" na dráhu

Na chvíli jo, protože mě na řidiče tram bez 21 let nepustí... Je trochu blbě vytvořený zákon, protože pak jdou absolventi středních na jiné práce a řidičů je málo.

  • Like 1

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Ke komentování se musíte přihlásit nebo si vytvořit účet

K zanechání komentáře musíte být člen

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet v naší komunitě.

Zaregistrovat se

Přihlásit se

Už máte účet? Přihlašte se zde.

Přihlásit se teď

×
×
  • Create New...