Jump to content
jirkasta

Srovnání českých a slovenských železnic

1 Příspěvek k tomuto tématu

Nedávno jsem absolvoval pár set kilometrů jízdy vlaky na Slovensku a mohu podat srovnání s naší železnicí. Slovenská železnice a zejména její infrastruktura je místy až v žalostném stavu. Od konce socialismu se do infrastruktury investovalo jen velmi málo prostředků. Bratislava hlavná stanica je jediné hlavní nádraží na Slovensku, měla by to být jeho výkladní skříň a ve skutečnosti je to betonová socialistická krabice ze 70. let. Na Slovensku je hromada neprovozovaných, avšak provozuschopných a udržovaných lokálek (veliké rušení přišlo na začátku tohoto století, kdy se v několika vlnách hromadně zrušila doprava na desítkách tratí). Na tratích zbývajících jezdí málo spojů a ani rychlíků v zemi příliš mnoho není, většinou v intervalu 2 hodiny. Říká se, že má Slovensko o desetinu méně spojů než my a víceméně tomu odpovídají i počty vozů a lokomotiv - zatímco ČD jich mají 4500, ZSSK pouze 700. V posledních několika letech se začalo s postupnou obnovou vozového parku, která ale u tak malé sítě nedělá velký problém - staré motorové vlaky už v zemi nenajdete a z těch starších vozů jezdí koženková a polstrovaná "béčka" východoněmecké výroby a to i na rychlících přes celou zemi. Modernizovaných vozů mají do několika desítek. Vzhledem ke špatnému stavu železnic o ní nemá tamní mládež zájem a průměrný věk zaměstnanců se zvyšuje, což však není problém jen tohoto oboru. Na nejrychlejších tratích většinou nenajdete vyšší rychlost než 120 km/h a to i v místech, které si o vyšší rychlost přímo říkají, např. trať v nížině podél Dunaje z Bratislavy směrem do Budapešti. Již se objevují názory, že se tamní železnice řítí do záhuby, nezačne-li se s ní něco dělat.

Za to v Česku je v poslední době naopak trend lokální tratě obnovovat. Např. na trati Čelákovice - Mochov, kde byla pouze příležitostná doprava historickými vlaky KŽC bude nově stejný dopravce provozovat objednanou pravidelnou dopravu. S koridorizací a rychlostmi na 160 km/h se u nás začalo již v 90. letech a to i v mnohem horších podmínkách, než jaké panují ve zmíněné nížině. Většina lokálních tratí je v provozu a pokud není, většina těchto tratí ani během své výstavby pro osobní dopravu nebyla nikdy určena, protože vede nevhodně. Navíc se počty cestujících každoročně zvyšují a ČD přepravilo loni nejvíce cestujících za 30 let. Vozový park byl v 90. letech zanedbáván jako na Slovensku, nicméně v posledních deseti až patnácti letech probíhá intenzivní modernizace všeho, co jezdí. Nejdříve regionální dopravy kolem Prahy i po celé ČR a poté dálková doprava. ČD vlastní desítky typů vozů druhé třídy, stovky z nich jsou již po modernizaci a stovky na modernizaci ještě čeká. Při počtu 2000 osobních vozů 1. a 2. třídy je však jasné, že obnova takového vozového parku není za rok a stojí opravdu neskutečné peníze. Co se týče nabídky spojení, většina tratí v aglomeracích velkých měst a na koridorech je vysoce nasycená až přetížená, u ostatních tratí bývá interval hodina až dvě, na malých lokálkách ale může být i delší. Česko má také nejvyšší hustotu tratí na světě a s přihlédnutím k ostatním státům Evropy a celkovou kvalitu mají ČD opravdu levné jízdenky, které navíc mohou být ještě sníženy relačními nabídkami např. při včasném nákupu mezi některými městy, nemluvě o možnosti zařídit si věrnostní kartu se slevou na jízdné 25% - 100%, v případě 25% cenově dostupnou. Nevýhoda naší železnice je zejména ve špatné politice správce infrastruktury, kterou je SŽDC. Necitlivě ničí starou infrastrukturu a dává moderní prvky, europerony a zábradlí tam, kde je to naprosto zbytečné a akorát vás otravuje obcházení půlky nádraží, nemluvě o estetické stránce a tím zničený zažitý vzhled nádraží. Naopak tam, kde by to takový zásah potřebovalo se dlouho nic neděje. Takový příklad je např. trať z Prahy do Berouna, která je ve špatném technickém stavu. Navíc je trať součástí koridoru. Praha má funkci středu Evropy a dá se z ní dostat vlakem do opravdu hodně míst. České vozy např. zajišťují vlaky z Prahy do Hamburgu, přičemž hlavní cestující těchto vlaků jsou Němci, kteří cestují vnitrostátně např. z Drážďan do Berlína. Samozřejmě naše vozy jezdí např. i do Budapešti a jejich kvalita je srovnatelná se západními dopravci. Postupně se do vozů zavádí také Wi-Fi a to i do motorových na lokálkách, která je kupodivu i v některých slovenských vozech, ale u západních dopravců byste ji hledali jen těžko a pokud by byla, tak placená u místního operátora... (u německých ICE tomu tak skutečně bylo, dnes už by ale měla být zadarmo... :D )

Verdikt? Česká železnice je oproti Slovenské nesrovnatelně lepší. Při cestě EC z Bratislavy jsem byl rád, když jsem zase uslyšel místo huhňavého hlasu slovenského vlakvedoucího krásně srozumitelný český palubní hlásič nahraný Danuší. :D:D  

Sdílet tento příspěvek


Odkaz na příspěvek
Sdílet na ostatních sítích

Ke komentování se musíte přihlásit nebo si vytvořit účet

K zanechání komentáře musíte být člen

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet v naší komunitě.

Zaregistrovat se

Přihlásit se

Už máte účet? Přihlašte se zde.

Přihlásit se teď


×